چگونه عملکرد کارت گرافیک را بهبود ببخشیم؟

به گزارش کی آنلاین، کارت گرافیک یکی از گران ترین قطعات سیستم محسوب می گردد و بنابراین کمتر کسی دوست دارد کارت گرافیک جدیدی خریداری کند. به علت همین موضوع، بدون شک بسیاری از کاربران ترجیح می دهند با بهره گیری از روش های مختلف، عملکرد کارت گرافیک فعلی را بهبود ببخشند تا برای مدت بیشتری بتوانند از آن بهره ببرند. طبیعتا در این زمینه قرار نیست معجزه ای صورت بگیرد ولی با بهره گیری از بعضی راهکارها، می توانید تا حدی عملکرد کارت گرافیک را بهتر کنید که در ادامه به بعضی از این راهکارها می پردازیم.

چگونه عملکرد کارت گرافیک را بهبود ببخشیم؟

آیا سایر قطعات کامپیوتر توان کافی دارند؟

اگر با مفهوم گلوگاه یا Bottleneck آشنایی ندارید، باید بگوییم وقتی سخت افزار کامپیوتر دچار گلوگاه می گردد، این یعنی راندمان کلی به علت ضعف یک قطعه نسبت به بقیه قطعات پایین آمده، که منجر به کند شدن توانایی کامپیوتر در پردازش داده می گردد. به عنوان مثال در بسیاری از کیس های نامبل شده، ممکن است پردازنده توان کمتر از حد انتظار داشته باشد و در نتیجه عملکرد کارت گرافیک هم محدود می گردد.

از سوی دیگر ممکن است ظرفیت رم سیستم پایین باشد و همین موضوع عملکرد سیستم را کاهش دهد. پیدا کردن علت اصلی این مشکل می تواند پیچیده باشد اما در هر صورت اگر از توانایی بالای کارت گرافیک مطمئن هستید ولی احساس می کنید سیستم ضعیف عمل می نماید، بهتر است موضوع گلوگاه را در نظر بگیرید.

نظافت و مراقبت

با گذشت زمان گرد و غبار زیادی در کیس جمع می گردد و اگر به طور منظم فن ها و دریچه ها را تمیز نکنید، جریان هوا تا حدی مسدود می گردد و این موضوع به معنای گرم تر شدن محیط داخل کیس خواهد بود. بنابراین به طور کلی توصیه می گردد هر سه تا 6 ماه یک بار، درون کیس را به طور کامل تمیز کنید تا عملکرد قطعات مختلف از جمله کارت گرافیک افت ننمایند.

از سوی دیگر اگر حتی بعد از تمیز کردن کیس هم می بینید که دمای درون کیس بالاتر از حد انتظار است، پس درون کیس هوا به خوبی جریان پیدا نمی نماید و باید از فن های بیشتری استفاده کنید یا اینکه از کیس دارای دریچه های هوای بیشتر استفاده کنید.

تنظیمات بازی و تغییر رزولوشن

گاهی اوقات مشکل اصلی مربوط به بازی در حال انجام است. بدون شک می دانید که هرکدام از بازی ها از نظر پردازش گرافیکی نیازهای متفاوتی دارند و به همین دلیل حتی اگر یک کارت گرافیک بسیار خوبی هم داشته باشید، ممکن است نتواند بعضی بازی ها را به برترین شکل اجرا کند. در چنین شرایطی، باید تنظیمات بازی را تغییر دهید تا راحت تر اجرا گردد.

در کنار پایین آوردن کیفیت گرافیک بازی، می توانیم به تغییر دیگر مشخصه ها در بازی در حال انجام اشاره کنیم. در بسیاری از بازی ها، تفاوت گرافیک Low و High بسیار زیاد است اما طبیعتا بین گرافیک های High و Ultra قرار نیست با تفاوت شگفت انگیزی روبرو شوید. بعلاوه زمانی که می بینید کارت گرافیک عملکرد موردنظر شما را ندارد، می توانید رزولوشن را پایین بیاورید. یک بازی که در رزولوشن 1080p با گرافیک High اجرا می گردد، احتمالا برای ارائه در رزولوشن 4K باید به گرافیک Medium یا Low برسد. بنابراین اگر گیمر هستید و با مشکل عملکرد کارت گرافیک روبرو شده اید، پس تغییر تنظیمات گرافیک و رزولوشن بازی را هم امتحان کنید.

کارت گرافیک انویدیا یا AMD

در صورتی که از کارت گرافیک AMD استفاده می کنید، برای تغییر در تنظیمات مربوط به عملکرد این قطعه می توانید از نرم افزاری به نام Radeon Settings استفاده کنید. برای کارت های گرافیک انویدیا هم GeForce Experience مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار قابلیت های مختلفی ارائه می دهد و حتی به شما اجازه می دهد گیم پلی را ضبط کنید. ضمناً نباید کنترل پنل انویدیا را از قلم بیندازید که تنظیمات مربوط به رزولوشن و موارد این چنینی را در اختیار شما قرار می دهد. انویدیا و AMD از این نرم افزارها برای اعمال تغییرات مختلف نرم افزاری استفاده می نمایند تا کارت های گرافیک موردنظر قادر به اجرای بازی های نو باشند.

اورکلاک کردن کارت گرافیک

اگر با قابلیت اورکلاک کردن قطعات آشنا نیستید، باید بگوییم با این کار، سرعت قطعه سخت افزاری موردنظر بیشتر از سرعت پیشفرض می گردد. بیشتر کاربران فکر می نمایند اورکلاک کردن فقط مختص به پردازنده است اما برای کارت گرافیک هم می توانید از این مشخصه استفاده کنید. تا چند سال قبل، این کار ریسک زیادی داشت و حتی عمر مفید را کاهش می داد. اما حالا هم پردازنده ها و هم کارت گرافیک ها بسیار بهتر شده اند و حتی در صورت اورکلاک شدن هم قرار نیست با مسائل مربوط به کاهش قابل توجه عمر مفید روبرو شوند.

اگر از کارت گرافیک انویدیا استفاده می کنید، باید بگوییم که اورکلاک کردن آن سخت تر از اورکلاک کارت های گرافیک AMD است زیرا انویدیا علاقه زیادی به این کار ندارد. راحت ترین راه برای اورکلاک کردن کارت گرافیک ، استفاده از نرم افزار MSI Afterburner است که اگر با کارت گرافیک شما سازگار باشد، به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، این روش ها قرار نیست معجزه نمایند و در برترین حالت فقط می توانند عملکرد کارت گرافیک را فقط تا حدی بهبود ببخشند. هرچقدر کارت گرافیک و در کل خود سیستم قدیمی تر باشد، پس باید انتظارات کمتری از آن داشته باشید. اگر کارت گرافیک قدیمی دارید، پس قرار نیست قادر به اجرای بازی های سنگین باشد ولی اگر از قدرت بالای کارت گرافیک مطمئن هستید و راهکارهای نرم افزاری هم برای بهبود عملکرد جواب نمی دهد، احتمالا با انجام کارهایی مانند تغییر پردازنده یا ارتقای رم، می توانید با عملکرد بهتری در زمینه پردازش های گرافیکی روبرو شوید.

منبع: XDA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 آبان 1402 بروزرسانی: 29 آبان 1402 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2300

به "چگونه عملکرد کارت گرافیک را بهبود ببخشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه عملکرد کارت گرافیک را بهبود ببخشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید