مراسمی در دانشگاه تهران با هدف گرامیداشت روز جهانی گردشگری برگزار گردید

به گزارش کی آنلاین، خبرگزاری مهر/ براساس اخبار و گزارشات منتشر شده، مراسمی در دانشگاه تهران با هدف گرامیداشت روز جهانی گردشگری برگزار گردید.

مراسمی در دانشگاه تهران با هدف گرامیداشت روز جهانی گردشگری برگزار گردید

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این مرنام به جهانگردی سبز اشاره نمود و گفت: باید فعالیتهای خود را به نوعی تنظیم کنیم که ضمن آسیب نرساندن به محیط زیست وضع محیط آن را هم بهتر کند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: مهمترین سرمایه ای که می توانیم برای جهانگردی فراهم کنیم پیش از پول، منابع مالی و امکانات فیزیکی و زیرساختی، داشتن منابع انسانی سرآمد و کارآمد در حوزه جهانگردی است. وقتی موضوع جهانگردی پایدار را هم مطرح می کنیم پیچیدگی بیشتری را هم شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات جهانگردی به روز بودن زیرساختهاست، گفت: بروز بودن، مدرن بودن و پاکی و زیبایی تجهیزات و امکانات فیزیکی لازم است. در کنار این مسائل باید به هدایت مناسب جهانگردان هم توجه کرد.

مقیمی تاکید نمود: شاهد یک رابطه مستقیم میان توسعه فعالیتهای جهانگردی و آسیب به محیط زیست هستیم. با رشد جهانگردی، محیط زیست و طبیعت بکر و نابمان هم آسیب دیده است.

وی با اشاره به تعاملات گسترده موجود در دانشگاه تهران گفت: در بخش جهانگرد و رفتارهای او به شدت نیازمند فرهنگسازی و آشنایی جهانگردان با فرهنگ ایرانی هستیم. در بسیاری از موقعیتها زیرساختهای خوبی ایجاد شده است اما به علت نبود نیروی انسانی ماهر فرصتهای جهانگردی به راحتی از دست می رود.

مقیمی با طرح این سوال که چرا بسیاری از ظرفیتهای جهانگردی راکد است، گفت: به نظر می رسد باید روی پرورش نیروی انسانی بیشتر فکر کنیم.

وی با اشاره به آثار مخرب سبزشویی گفت: متأسفانه بعضی با نام جهانگردی و جذب جهانگرد سواحل را اشغال می نمایند یا به محیط زیست کشور آسیب می زنند.

مقیمی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه برای توسعه جهانگردی در قدم دوم ماست، گفت: فعلاً با همین امکانات موجود در دانشگاه تهران می توانیم توسعه جهانگردی را داشته باشیم. تا به امروز بسیار کم در این زمینه کار کردیم. گاهی فعالیت های پراکنده ای را در سطح روستاها می بینیم که بسیار هم پیروز و مجذوب کننده بوده است. ما هم باید مردم محلی یا فروشگاه های روستایی را مطابق با ذائقه های گوناگون بیشتر فعال کنیم.

داوود حومنیان، رئیس دانشکده جهانگردی دانشگاه تهران در این برنامه هدف از تأسیس دانشکده جهانگردی را ایجاد کارآفرینی در جهانگردی مطرح کرد و گفت: بسیاری از نهادهای علمی نتوانستند ارتباط خوبی با صنعت ایجاد نمایند اما هدف ما در دانشکده جهانگردی کارآفرینی بود. ما از ابتدا در خدمت دوستانمان در صنعت جهانگردی بودیم.

وی با بیان اینکه از ابتدا به فکر کارآفرینی در جهانگردی بودیم گفت: از همان ابتدا با صاحبان صنعت جهانگردی در ارتباط بودیم. تازه در ابتدای راه هستیم و معتقدم در آینده میتوان دانشکده های جهانگردی را راه اندازی کرد.

حومنیان وجود زیرساختها، دیپلماسی فعال، تبلیغات و آموزش کادر آشنا به جهانگردی را از مؤلفه های اصلی رشد و توسعه جهانگردی مطرح کرد.

رئیس دانشکده جهانگردی دانشگاه تهران گفت: دانشکده جهانگردی یک سال و نیم است که تأسیس شده و از سال تحصیلی گذشته در هر سه مقطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا به وسیله کنکور دانشجو جذب نموده است. ما در زمینه هتلداری و جهانگردی فعال هستیم.

حومنیان خاطر نشان کرد: کوشش خواهیم کرد دبیرخانه ملی روز جهانی جهانگردی را تأسیس کنیم تا افراد ماهر را برای جهانگردی تربیت کنیم.

شمس الدین فرزادی پور، مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) هم در این برنامه با بیان اینکه در صنعت جهانگردی مسائلی داریم، در تشریح این مسائل گفت: ما برنامه مدون و عملیاتی برای رشد جهانگردی نداریم. روی کاغذ حرف میزنیم ولی برنامه عملیاتی نداریم.

فرزادی پور گفت: من در جریان بازی های جام جهانی قطر بودم؛ با وجود انبوهی از استعدادها در کشور تنها حدود 20 هزار نفر برای این مسابقات بازدید کردند.

وی با اشاره به نبود نیروی متخصص در امر جهانگردی گفت: دز کنار نبود برنامه، نیروی متخصص هم نداریم. در کشور ترکیه نیروی خدمات جهانگردی به طور میانگین حدود 40 ساله است؛ در حالی که ما از نیروی جوان و بی سواد در علم جهانگردی برای خدمات این حوزه استفاده می کنیم.

بعلاوه در سرانجام این مرنام تفاهمنامه ای بین دانشکده جهانگردی و شرکت هواپیمایی ایران ایر برای راه اندازی دوره MBA مدیریت هوانوردی به امضا رؤسای دو نهاد فوق رسید.

در انتهای این مرنام تعدادی از بهترین دانشجویان دانشکده جهانگردی هم تجلیل شدند.

منبع: همگردی
انتشار: 6 مهر 1402 بروزرسانی: 6 مهر 1402 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2295

به "مراسمی در دانشگاه تهران با هدف گرامیداشت روز جهانی گردشگری برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسمی در دانشگاه تهران با هدف گرامیداشت روز جهانی گردشگری برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید