مالیات خانه و خودروی لوکس چقدر است؟

به گزارش کی آنلاین، رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام نموده که سال جاری خودرو های بالای 3 میلیارد و خانه های بالای 20 میلیارد تومان لوکس محسوب می شوند و باید مالیات بپردازند. اما مالیات خانه و خودروی لوکس چقدر است؟

مالیات خانه و خودروی لوکس چقدر است؟

به گزارش تجارت نیوز، سال گذشته خودرو های بالای یک میلیارد و خانه های بالای 15 مییلیارد تومان لوکس محسوب شده و مشمول مالیات می شدند. اما سال جاری این رقم افزایش داشته و قرار است از خودرو های بالای سه میلیارد و خانه های بالای 20 میلیارد تومان، یک درصد مالیات دریافت گردد. به عبارتی مالیات یک خودروی سه میلیاردی 30 میلیون تومان می گردد و مالکان خانه های 20 میلیاردی هم سال جاری باید 200 میلیون تومان مالیات بدهند.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا این شیوه مالیات ستانی صحیح است و دولت چقدر توانسته در چند سال گذشته از این محل مالیات اخذ کند؟

نحوه محاسبه مالیات خانه و خودروی لوکس

رئیس سازمان امور مالیاتی درباره جزئیات دریافت مالیات از خودرو و خانه های لوکس توضیحاتی ارائه نداده و در خبر هم آمده که خانه های زیر 20 میلیارد و خودرو های زیر 3 میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف است و بقیه موارد شامل مالیات یک درصدی می گردد.

این در حالی است که سال گذشته مالیات خانه و خودرو های لوکس پلکانی بود. به نحوی که خودرو های یک تا 1.5 میلیارد تومان مشمول مالیات یک درصدی می شدند. خودرو های 1.5 تا سه میلیارد تومان باید دو درصد مالیات می دادند. خودرو های 3 تا 4.5 میلیارد تومان شامل مالیات 3 درصدی بودند و خودرو های بالای 4.5 میلیارد تومان مشمول 4 درصد مالیات می شدند.

این مالیات تعیین شده برای یک دستگاه خودرو یا یک واحد مسکونی است و مجموع خانه ها یا خودرو های شخص مشمول مالیات نمی گردد.

دولت با ثروت مردم کشور را اداره می نماید!

دولت از سال 99 تا به امروز در کوشش است که از خانه ها و خودرو های لوکس مالیات بگیرد و هر سال سقفی برای قیمت این خانه ها و خودرو ها تعیین می نماید. اما آمار ها نشان می دهد که تا به امروز عایدی دولت از مالیات این بخش بسیار ناچیز بوده است.

اما شیوه مالیات ستانی دولت از مردم، باعث نقدها بسیاری است و بسیاری از کارشناسان مالی می گویند این شیوه نادرست است. از آن جمله داود سوری، اقتصاددان در گفتگویی با تجارت نیوز با انتقاد از مالیات ستانی از خودرو و خانه های لوکس گفته بود: این چه تفکر و نگاهی است که دولت خود را مالک دارایی مردم می داند و به خود اجازه می دهد روی دارایی و ثروت مردم دست بیندازد تا ناکارامدی خود در دیگر عرصه ها را جبران کند. می خواهند با مالیات از خانه و خودرو های لوکس کشور را بسازند؟ سال ها با عایدی حاصل از فروش میلیون ها بشکه نفت نتوانستند کشور را بسازند حالا می خواهند آن را با این مالیات بسازند؟

اشاره داود سوری به عایدی های عجیب نفتی در دولت های گذشته است. او تاکید می نماید این دولت و حاکمیت سال ها عایدیی بالاتر از ارزش مالیات خانه و اتومبیل های لوکس داشته و نتوانسته اقتصاد را بسازد. حالا چشم به دارایی و ثروت مردم دوخته که با مالیات آن کشور را اداره کند!

این انتقاد سوری زمانی معنا پیدا می نماید که بدانیم دولت در سال اول و دوم اجرای این طرح، نتوانسته عایدی مالیاتی کسب کند و عایدی سال گذشته دولت از این طرح در برترین حالت چهار هزار میلیارد تومان بوده است.

این آماری است که رئیس سازمان امور مالیاتی داده و گفته ما سال 1401 حدود 252 هزار خودرو را شناسایی کردیم که مبلغ مالیات آن ها 2.3 هزار میلیارد تومان بود. سال جاری خودرو های بالای سه میلیارد تومان لوکس هستند؛ از این رو تعداد خودرو های لوکس به 170 هزار دستگاه با مالیات 3 هزار میلیارد تومان رسید.

مالیات خانه های لوکس هم سال گذشته حدود 2.2 هزار میلیارد تومان بوده و احتمالا سال جاری هم نهایتا به رقم 3 هزار میلیارد تومان برسد. البته این عایدی مصوب دولت است و هنوز تعیین نیست عایدی محقق شده از این محل چه اندازه بوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 7 شهریور 1402 بروزرسانی: 7 شهریور 1402 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2287

به "مالیات خانه و خودروی لوکس چقدر است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "مالیات خانه و خودروی لوکس چقدر است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات خانه و خودروی لوکس چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید